Rekenkamer
Een rekenkamer doet onafhankelijk van de raad, het college en de ambtelijke organisatie onderzoek naar het beleid van de gemeente. De onderzoeken zijn gericht op de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan. Oftewel, het doel is om te achterhalen of met het beleid is bereikt is wat men wilde bereiken, er gedaan is wat gedaan moest worden en het gekost heeft wat het had mogen kosten.
Bekijk voor meer informatie over het werk van de rekenkamer de volgende video:
Onderzoeken
Inwoners en raadsleden kunnen suggesties doen voor onderzoeksonderwerpen, maar uiteindelijk bepaalt de rekenkamer zelf wat zij onderzoekt. De resultaten, conclusies en aanbevelingen van de onderzoeken worden vastgelegd in een onderzoeksrapport. De toelichting van het rapport en de bijbehorende aanbevelingen worden behandeld in de commissie- en raadsvergaderingen.
Publicatie stukken
Alle publicaties van de rekenkamer, zoals verordeningen, het reglement van orde, onderzoeksrapporten en jaarverslagen, zijn openbaar te raadplegen via het overzicht publicaties Rekenkamer.
Samenstelling
De rekenkamer bestaat uit 3 externe leden, die door de gemeenteraad zijn benoemd voor een periode van 6 jaar. Hun nevenfuncties vindt u in het overzicht nevenfuncties rekenkamerleden.
P.H. van Tulden
Voorzitter rekenkamer
W.P. Herweijer
Rekenkamerlid
J.T.G. Ackermans
Rekenkamerlid
De secretaris, tevens medewerker van de griffie binnen de gemeente, ondersteunt de rekenkamer en is aanwezig bij alle vergaderingen.
Contact
Heeft u een vraag aan de rekenkamer of een suggestie voor een onderzoeksonderwerp? Dan kunt u contact opnemen met de rekenkamer via rekenkamer@someren.nl.