Bij het onderhouden van wegen is ook duurzaamheid belangrijk. Dat betekent: op het juiste moment het juiste onderhoud doen. Én zorgen dat het onderhoud zelf ook duurzaam is. Bijvoorbeeld door asfalt te gebruiken wat veel hergebruikt materiaal bevat.
In mei is een deel van de Teunis Spekbaan op een duurzame manier aangepakt. Normaal gesproken zou dat gebeuren door asfalt te verwijderen en af te voeren. Om vervolgens nieuw asfalt te produceren, aan te voeren en te verwerken. In dit geval leende de situatie zich voor een nieuwe aanpak.
De Teunis Spekbaan was één van de eerste plekken in Nederland waarbij de BSM-Methode (Bitumen geStabiliseerd Materiaal) is toegepast. Daarbij is door BAM Infra het oude asfalt ter plaatse koud hergebruikt als nieuwe asfaltlaag. Dit nieuwe wegdek bestaat dan voor 97% uit materiaal dat er al ligt. Daarna komt er nog een dunne laag nieuw (lage temperatuur) asfalt bovenop.
Deze manier van werken is net zo goed als de traditionele manier. Zo is de levensduur even lang als bij een traditionele aanpak. Het grote verschil is dat de BSM-Methode een stuk beter is voor het milieu:
- De CO2-uitstoot is 50% lager
- Er is 85% minder nieuw bouwmateriaal nodig
- Er is 80% minder transport nodig