Inkoop en aanbestedingen

De gemeente Someren is bij het inkopen van leveringen, diensten en werken gebonden aan (Europese) aanbestedingsregels. Opdrachten met een geschatte waarde boven de Europese aanbestedingsdrempels besteedt de gemeente (volgens de regels) Europees aan. Voor opdrachten met een waarde onder de Europese drempels hanteert de gemeente eigen inkoopbeleid.

In dit inkoopbeleid is onder andere opgenomen dat de gemeente maatschappelijk verantwoord inkoopt (gebruik van milieucriteria, sociale aspecten en met oog voor het lokale mkb). Er staat ook dat er sprake is van decentrale inkoop. Inkopen doet de gemeente in samenwerking met het Bureau Inkoop Zuidoost Brabant (Bizob). 

Het college van B&W van de gemeente heeft voor leveringen en diensten inkoopvoorwaarden vastgesteld. Daarnaast hanteren we de IT inkoopvoorwaarden (GIBIT) en de UAV2012.

Social Return on Investment (SROI)

Via sociale doelstellingen in de opdrachtverstrekking willen we bijdragen aan een inclusieve arbeidsmarkt. Dit noemen we Social Return on Investment (SROI). In overeenkomsten met een opdrachtsom van tenminste € 100.000,- wordt een SROI-verplichting opgenomen. Er zijn verschillende manieren waarop de SROI-verplichting ingevuld kan worden, zoals het bieden van een leerwerktraject aan een inwoner met een afstand tot de arbeidsmarkt of door activiteiten aan te bieden met een maatschappelijke meerwaarde. Alle mogelijkheden leest u in het beleidskader SROI 2024-2027 hieronder. 

De regionale servicedesk Social Return adviseert en ondersteunt u bij het invullen van uw SROI-verplichting. Voor vragen kunt u de servicedesk bellen via 0492-702542 of mailen naar SROI-servicedesk@helmond.nl.