Detail
Sociaal statuut Samenwerkingsverband Regio Eindhoven 2013
Type bekendmaking:
Verordeningen
Publicatiedatum:
10.02.2015
Het Dagelijks Bestuur van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven heeft gezien zowel de interne alsmede externe ontwikkelingen ( vorming van RUD, takendiscussie, invoering flexibele netwerkstructuur, bezuinigingen) die van invloed zijn op het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en als gevolg hiervan op de organisatie SRE en het personeel besloten tot het vaststellen van een Sociaal Statuut.
Wanneer het Dagelijks Bestuur besluit tot het doorvoeren van een organisatiewijziging dan treedt vervolgens het sociaal statuut in werking. Wanneer de nieuwe plaatsingsbesluiten naar de ambtenaren zijn verstuurd eindigt de organisatiewijziging en dus ook de werking van het sociaal statuut met inachtneming en toepassing van de genoemde periodes en rechten en plichten tussen werkgever en ambtenaar die in het sociaal statuut zijn opgenomen en gekoppeld zijn aan de plaatsing als resultante van de doorlopen organisatiewijziging.
Doel van het sociaal statuut is om in geval van een organisatiewijziging, welke gevolgen heeft voor de ambtenaren van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, duidelijkheid te hebben over: A. de spelregels die het bestuur, het management en adviseurs moeten volgen bij de organisatiewijziging; B. de eventuele gevolgen van de organisatiewijziging voor de rechtspositie van de ambtenaren; C. een zorgvuldige procedure met voldoende inspraakmogelijkheden voor de ambtenaren.
In hoofdstuk 5 is aansluiting gezocht bij het principe-akkoord CAO van 20 april 2012. De uitwerking van dit principe-akkoord zal met name plaatsvinden in hoofdstuk 10d CAR. Die wijzigingen zullen ingaan per 1 januari 2013. Indien blijkt dat de in hoofdstuk 10d CAR op te nemen artikelen gunstiger zijn voor ambtenaren of dwingend gelden (d.w.z. CAR-bepalingen zijn, waarvan op lokaal niveau niet afgeweken kan worden), zullen de betreffende artikelen in hoofdstuk 10d CAR gelden in plaats van het betreffende artikel van hoofdstuk 5 van het Sociaal Statuut.
Afspiegelingsbeginsel: ontslagenen worden gespreid over werknemers in verschillende leeftijdscategorieën. Binnen een uitwisselbare functie per dienst is een indeling in leeftijdscategorieën en worden de werknemers met het kortste dienstverband vervolgens het eerst voor ontslag in aanmerking gebracht.
Ambtenaar: de ambtenaar volgens artikel 1 van de Ambtenarenwet, die werkzaam is bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven.
Belangstellingsregistratie: formulier waarop ambtenaren hun voorkeur voor bepaalde functies kenbaar kunnen maken als bedoeld in artikel 4:4.
Bevoegd gezag: de portefeuillehouder Personeel of de Directeur van Dienst die - ieder afzonderlijk - bij gelegenheid van vaststelling van dit Sociaal Statuut door het Dagelijks Bestuur zijn gemandateerd om namens dat bestuur bevoegdheden uit te oefenen in het kader van een organisatiewijziging.
Boventallig: plaatsing van een ambtenaar boven de in de organisatiewijziging vastgestelde formatie in verband met het (nog) niet geplaatst zijn of geplaatst worden in een passende dan wel geschikte functie.
Bezoldigingsregeling: de door het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven vastgestelde spelregels omtrent het toekennen van de bezoldiging.
Bezwarencommissie: onafhankelijke adviescommissie voor bezwaarschriften die belast is met de behandeling van de bij het Dagelijks Bestuur ingediende bezwaren.
Diensttijd: de onafgebroken periode waarin de ambtenaar werkzaam is bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en diens rechtsvoorgangers.
Functie: het geheel van werkzaamheden dat de ambtenaar op grond van zijn (generieke) functiebeschrijving verricht.
Flankerend beleid: het streven om de personele gevolgen van de organisatiewijziging zoveel mogelijk op te vangen via in-, door- en uitstroombevorderende maatregelen.
Formatieplan: een overzicht van alle functies in de nieuwe organisatie, zoals bedoeld in artikel 4.2.
Geschikte functie: een functie die niet valt onder het begrip passende functie, maar die de ambtenaar bereid is te vervullen. Tenzij redenen van zeer dringend dienstbelang dat niet toelaten, geldt dat de ambtenaar in die functie wordt geplaatst met een betrekkingsomvang die gelijk is aan de betrekkingsomvang van de ambtenaar voorafgaande aan de organisatiewijziging. Er zijn bij plaatsing op een geschikte functie geen gevolgen voor de bezoldiging en de bezoldigingsperspectieven van de ambtenaar.
Herplaatsingskandidaat: de ambtenaar die als zodanig is aangewezen omdat voorzienbaar zijn functie als gevolg van een veranderingstraject opgeheven gaat worden of in mindere aantallen terug gaat komen en die tezamen met het Dagelijks Bestuur gedurende de herplaatsings- en re- intergratieperiode alle inspanningen erop richt om werk te vinden, in beginsel binnen maar eventueel ook buiten de organisatie.
Organisatiewijziging: wijziging van taken, inrichting en omvang van het Samenwerkingsverband, één of meer diensten of dienstonderdelen, waaraan personele consequenties zijn verbonden.
Passende functie: een functie die als passend kan worden beschouwd gelet op de beschikbare kennis en kunde van de ambtenaar dan wel indien de ambtenaar naar het oordeel van het Dagelijks Bestuur zich die kennis en kunde binnen een periode van 2 jaar middels om-, her- of bijscholing of door ervaring eigen kan maken, en welke redelijkerwijs kan worden opgedragen. Een passende functie is doorgaans van dezelfde functionele schaal als de oude functie, maar kan ook van een hoger niveau of maximaal twee niveaus lager zijn dan de oude functie. Tenzij redenen van zeer dringend dienstbelang dat niet toelaten, geldt dat de ambtenaar in die functie wordt geplaatst met een betrekkingsomvang die tenminste gelijk is aan de betrekkingsomvang van de ambtenaar voorafgaande aan de organisatiewijziging.
Plaatsingsbesluit: nadat het plaatsingsplan is vastgesteld, wordt de ambtenaar zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld van het voor bezwaar en beroep vatbare definitieve besluit tot plaatsing. Daarbij wordt zo nodig aangegeven op welke termijn de plaatsing zal plaatsvinden, onder welke voorwaarden en welke maatregelen van toepassing zijn. Bij het nemen van een plaatsingsbesluit wordt de ambtenaar gelijktijdig uit zijn oorspronkelijke functie ontheven. Onder het begrip plaatsingsbesluit wordt nadrukkelijk ook begrepen het besluit waarbij de ambtenaar als herplaatsingskandidaat wordt aangewezen.
Plaatsingscommissie: adviescommissie die het Dagelijks Bestuur adviseert omtrent het concept plaatsingsplan.
Plaatsingsplan: het overzicht van alle functies in de nieuwe organisatie waarbij is aangegeven door welke ambtenaren deze functies vervuld zullen worden.
Privatisering: organisatiewijziging die het gevolg is van een verzelfstandiging van een deel van de organisatie tot een nieuwe (privaatrechtelijke) rechtspersoon of de overdracht van een deel van de organisatie aan een derde privaatrechtelijke partij.
Publiekrechtelijke taakoverheveling: organisatiewijziging die het gevolg is van de overheveling van een deel van de organisatie naar een ander publiekrechtelijk orgaan.
Re-integratieperiode: de periode zoals nader aangeduid in hoofdstuk 10d van de CAR en die volgt op de herplaatsperiode. Omdat in de CAR zoals die per 1 januari 2013 luidt, gesproken wordt van een Van Werk Naar Werk Traject wordt bij hantering van het begrip Re-integratieperiode in dit sociaal statuut, de toevoeging “c.q. van Werk naar Werk” gebruikt.
Salaris: het voor de ambtenaar geldende bedrag van de aan de ambtenaar toegekende schaal als bedoeld in artikel 3:1 van de CAR.
Salarisperspectief: de opeenvolgende salarisperiodieken tot en met het hoogste bedrag van de functieschaal van de ambtenaar inclusief – voor zover van toepassing - de voor hem geldende uitloopschaal en eventueel schriftelijk vastgelegde extra individuele salarisafspraken.
Sociaal plan: nadere afspraken, gebaseerd op en aanvullend op dit sociaal statuut, met betrekking tot de personele gevolgen van een organisatiewijziging.
Uitgangspositie: per ambtenaar informatie over diens huidige functie inclusief inschaling, takenpakket, overige werkervaring en opleiding, type dienstverband en omvang, leeftijd en anciënniteit.
Uitwisselbare functie: een functie die naar functie-inhoud, vereiste kennis en vaardigheden en vereiste competenties vergelijkbaar en naar niveau en beloning gelijkwaardig. Deze uitwisseling geldt per dienst.
Volgfunctie: indien de functie van de werknemer terugkeert in het nieuwe functie- en formatieplan van het dienst is sprake van een volgfunctie.
- 1.
-
2.Het Dagelijks Bestuur kan de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid mandateren aan de verantwoordelijk portefeuillehouder en directeur. Voor zover in dit Sociaal Statuut gesproken wordt van het bevoegde gezag in plaats van het Dagelijks Bestuur , moet ervan uit worden gegaan dat mandatering heeft plaatsgevonden bij gelegenheid van vaststelling van dit Sociaal Statuut.
- 1.
-
2.Als in het besluit wordt afgeweken van het advies van de OR, zal het Dagelijks Bestuur dit duidelijk motiveren. De uitvoering van het besluit tot organisatiewijziging wordt in dit geval uitgesteld tot op zijn vroegst een maand nadat de OR van het besluit in kennis is gesteld, conform artikel 25, lid 6, van de Wet op de Ondernemingsraden.
De werkgever zal zich inspannen om te voorkomen dat de bij de organisatiewijziging betrokken ambtenaren onvrijwillig werkloos raken. Er zullen geen gedwongen ontslagen plaatsvinden als gevolg van een organisatiewijziging voor de periode van vijf jaar die ingaat vanaf de ontvangst van het plaatsingsbesluit door de ambtenaar als bedoeld in artikel 4:9 van dit sociaal statuut. Deze vijf jaar beslaat een herplaatsingperiode van 3 jaar gevolgd door een re-integratieperiode c.q. het Van Werk Naar Werk traject van 2 jaar.
Coöperatie geldt voor de ambtenaren als uitgangspunt, waaronder verstaan dient te worden dat de ambtenaar erop kan rekenen dat alle inspanningen van het Dagelijks Bestuur gericht zijn op werkbehoud. De ambtenaar stelt zich daarbij flexibel op zodat het Dagelijks Bestuur aan deze inspanningsverplichting invulling kan geven.
- 1.
- 2.
-
3.De ambtenaar kan instemmen met de plaatsing in de volgfunctie en/of zijn voorkeur aangeven voor een andere functie uit het functieboek. Als een ambtenaar instemt met plaatsing in de volgfunctie, dient hij tevens een tweede voorkeur op te geven voor de situatie dat hij niet in de volgfunctie geplaatst kan worden.
- 1.
-
2.De plaatsingscommissie bestaat uit een vertegenwoordiger namens de dienst, een vertegenwoordiger namens de werknemersdelegatie in het GO, niet werkzaam zijnde bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en een onafhankelijk voorzitter benoemd door het Dagelijks Bestuur op voordracht van beide leden van de commissie in gezamenlijkheid.
- 3.
- 4.
- 5.
- 1.
- 2.
- b.
- c.
- d.
-
e.
- 3.
-
4.Indien toepassing van de in tweede lid genoemde criteria leidt tot een onevenredige vertegenwoordiging van een bepaalde leeftijdscategorie waardoor het dienstbelang kan worden geschaad, geldt het afspiegelingsbeginsel. Daarbij wordt gestreefd naar een evenredige vertegenwoordiging vanuit de volgende leeftijdsklassen:
- a.
- b.
- c.
- d.
-
e.
-
5.Nadat de procedure zoals beschreven in lid 1 tot en met 4 is afgewerkt, worden de ambtenaren die nog niet zijn geplaatst in het concept-plaatsingplan, op een passende functie geplaatst op basis van de geschiktheid van de ambtenaren zoals die blijkt uit opleidings- en ervaringsgegevens, functioneringsgesprekken en beoordelingen, persoonlijke prestatieplannen, eventuele assessment of een andere geschiktheidtest.In eerste instantie wordt de mogelijkheid van plaatsing op een passende functie op hetzelfde of hoger functieniveau onderzocht. Is zo’n functie niet beschikbaar, dan wordt er gezocht naar een passende functie een niveau lager. Indien dat ook niet mogelijk blijkt, wordt er gezocht naar een passende functie nog een niveau lager.
- 6.
-
5.
-
1.Op voordracht van de plaatsingscommissie neemt het Dagelijks Bestuur het besluit tot plaatsing van de betrokken ambtenaar. De ambtenaar wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte gesteld van dit besluit. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend.
-
2.Ook de ambtenaar voor wie in de plaatsingsprocedure geen ongewijzigde, passende of geschikte functie is gevonden, wordt zo spoedig mogelijk schriftelijk geïnformeerd over zijn status. In de motivering van het besluit wordt ingegaan op eventuele bedenkingen die door de ambtenaar zijn ingediend. In het kader van dit sociaal statuut wordt ook deze statusaanduiding aangemerkt als een plaatsingsbesluit.
- 3.
- 1.
-
2.Binnen een periode van 6 weken na ontvangst van het definitieve plaatsingsbesluit dient de ambtenaar een met redenen omkleed bezwaar in te dienen bij het Dagelijks Bestuur. Het Dagelijks Bestuur stuurt de ambtenaar een ontvangstbevestiging en stelt het bezwaarschrift voor advies in handen van de bezwarencommissie.
- 3.
Als het aanbieden van een passende functie in het plaatsingsplan niet mogelijk is en de ambtenaar geen plaatsing op een geschikte functie wenst, wordt de ambtenaar boventallig verklaard en aangewezen als herplaatsingkandidaat. De ambtenaar behoudt deze status gedurende zowel de herplaatsings- als de re-integratieperiode c.q. het Van Werk Naar Werk-traject.
De werkgever en de ambtenaar doen al hetgeen redelijkerwijs mogelijk is om een nieuwe functie of werkkring te vinden om te voorkomen dat de ambtenaar werkloos wordt.
Gedurende de herplaatsingsperiode zal de nadruk doorgaans liggen op plaatsing binnen het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en gedurende de daarop volgende re-integratieperiode op plaatsing buiten het samenwerkingsverband.
- a.
- b.
- c.
- d.
1.De herplaatsingskandidaat en werkgever onderzoeken samen de wensen en ontwikkelingsmogelijkheden van de ambtenaar binnen en buiten de eigen organisatie. Tevens wordt de kans van de ambtenaar op de regionale arbeidsmarkt onderzocht.
1.Op basis van het VWNW-onderzoek wordt het VWNW-contract opgesteld met daarin opgenomen resultaatgerichte doelen en voorzieningen, die nodig zijn om de ambtenaar te stimuleren om te bewegen en te faciliteren.
2.In het VWNW-contract worden afspraken en de daaraan verbonden termijnen vastgelegd. Hierbij kan gedacht worden aan:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- 1.
- 2.
3.Weigering een passende functie binnen of buiten de organisatie te aanvaarden of het op andere wijze niet nakomen van verplichtingen voortvloeiend uit het VWNW-contact, kan leiden tot een direct ontslagbesluit, waarbij de werkgever kan aangeven dat er sprake is van verwijtbare werkloosheid.
1.Indien de ambtenaar na 21 maanden niet is geplaatst in een andere functie binnen of buiten de organisatie, wordt door een gecertificeerd loopbaanadviseur een advies uitgebracht aan de werkgever en ambtenaar over het vervolgtraject. Hierbij worden de schriftelijke evaluatieverslagen zwaarwegend in acht genomen.
- 1.
- 2.
-
3.De ambtenaar is verplicht zich bij of om te scholen, indien dit naar het oordeel van het bevoegde gezag nodig is voor het vervullen van zijn nieuwe functie. Indien scholing naar het oordeel van de ambtenaar noodzakelijk is, dient hij een schriftelijk verzoek in bij het bevoegde gezag. De kosten van scholing zijn voor rekening van de werkgever.
-
1.Het bevoegde gezag kan – onverlet de mogelijkheid tot afkoop van artikel 10d:20 CAR – de ambtenaar vanaf het moment waarop hij een herplaatsingskandidaat wordt een stimuleringspremie in het vooruitzicht stellen, indien de ambtenaar op zijn aanvraag eervol ontslag zonder uitkeringsrechten wordt verleend. De premie wordt niet verstrekt, indien een mogelijkheid tot herplaatsing binnen het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven bestaat.
- 2.
- 3.
- 1.
- 2.
-
3.De suppletie is ten hoogste gelijk aan het verschil tussen het in de oorspronkelijke functie genoten brutosalaris en het brutosalaris in de nieuwe functie buiten het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, met dien verstande dat de suppletie niet groter is dan het verschil tussen het brutosalaris van de ambtenaar bij het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven en het brutosalaris dat behoort bij dezelfde periodiek van een salarisschaal die twee gemeentelijke salarisschalen lager ligt.
- 4.
- 5.
- 6.
De werkgever zal zich tot het uiterste inspannen om ervoor te zorgen dat de werkgelegenheid van de bij de privatisering of overheveling van taken betrokken ambtenaren behouden blijft. Er zullen voor een periode van 5 jaar geen gedwongen ontslagen plaatsvinden. De werkgever treedt met de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie in overleg over de overname van de ambtenaren van het betreffende organisatieonderdeel. Gemaakte afspraken worden schriftelijk vastgelegd. Voordat de werkgever een besluit neemt over de overgang van een ambtenaar naar de betrokken privaatrechtelijke of publiekrechtelijke instantie, biedt hij de betrokkene de gelegenheid om zijn belangstelling kenbaar te maken voor passende of geschikte functies die op dat moment vacant zijn of op korte termijn vacant worden in de organisatie van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. De ambtenaar zal als interne kandidaat in de selectieprocedure worden betrokken.
1. Indien de werkgever er niet in slaagt om de ambtenaar onder te brengen bij de nieuwe werkgever dan wel een passende functie aan te bieden binnen de organisatie, zullen de werkgever en de ambtenaar zich inspannen om gezamenlijk een oplossing te vinden. Op dat moment vangt de reintegratieperiode aan. De bepalingen van hoofdstuk 3, 5 en 6 van dit sociaal statuut zijn van overeenkomstige toepassing.
-
1.Indien het GO van mening is dat de privatisering of taakoverheveling zodanig ingrijpende personele gevolgen met zich meebrengt dat hierover aanvullende afspraken moeten worden gemaakt, wordt door de werkgever een Sociaal Plan opgesteld. Dit plan regelt de overplaatsingsprocedure (inclusief de ontslag- en aanstellingsprocedure van het over te plaatsen personeel) en bevat rechtspositionele bepalingen. Over dit Sociaal Plan moet overeenstemming worden bereikt in het GO.
- 2.