Gemeentehuis van de Toekomst
Historie gemeentehuis Someren
Het huidige gemeentehuis van Someren werd in 1936 gebouwd. Meer dan veertig jaar later vond er een ingrijpende verbouwing plaats waarbij er een aanbouw is gemaakt aan de achterzijde van het gemeentehuis. Met als doel meer ruimte voor bezoekers en voor de medewerkers.
En nu staan we aan de vooravond dat we het gemeentehuis onder de loep nemen door het opstarten van een onderzoeksfase (fase 1). Hierin gaan we met elkaar verkennen aan welke wensen en eisen een Gemeentehuis van de Toekomst zou moeten voldoen.
Bureau Hevo
We laten ons in deze verkenningsfase begeleiden door een extern bureau genaamd Hevo. Dit is een huisvestingsadviseur voor publieke organisaties. Dit bureau kwam als beste naar voren nadat we als gemeente met een aantal bureaus hebben gesproken. Hevo hanteert een aanpak die mensgericht, innovatief en resultaatgericht is. Ze werken aan gebouwen en gebieden, die duurzaam worden ontwikkeld en geëxploiteerd en zijn ervan overtuigd dat een gezonde werk- en leefomgeving het welzijn en de prestaties verbetert van de gebruikers van gebouwen en gebieden.
Fase 1: Aan welke eisen moet het Gemeentehuis van de Toekomst voldoen?
Vanaf januari 2024 is bureau Hevo gestart met het onderzoek op met de centrale vraag: Aan welke eisen zou het Gemeentehuis van de Toekomst moeten voldoen? In deze verkenningsfase zijn de medewerkers van de gemeente, de raadsleden en de griffie op verschillende manieren betrokken. Ook zijn de inwoners gevraagd hun ideeën te delen middels een mini enquête. Alle onderzoeken hebben destijds geleid tot een drietal scenario’s:
- Scenario 1: Vernieuwbouw van het huidige gemeentehuis
- Scenario 2: Nieuwbouw van het gemeentehuis op een nader te bepalen locatie
- Scenario 3: Gedeeltelijke renovatie van het huidige gemeentehuis voor een nader in te vullen functie (met verplaatsing van de activiteiten van de gemeente naar een andere locatie)
Update 2025
In het voorjaar van 2025 zijn de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek Gemeentehuis van de Toekomst gepresenteerd aan de raad. In aanvulling op dat onderzoek is toen afgesproken een locatiestudie uit te voeren voor het scenario nieuwbouw van het gemeentehuis. Daarnaast heeft de raad verzocht om onderzoek te doen naar een scenario waarbij het huidige gemeentehuis wordt aangepast om voor de komende tien jaren geschikt te zijn voor de dienstverlening aan inwoners en als werkplek voor de medewerkers. Dit is het vierde scenario.
Deze onderzoeken zijn recent opgeleverd. Om de gemeenteraad een goed afgewogen besluit te laten nemen worden deze onderzoeken vertaald in een weergave waarmee de effecten van de scenario’s tegen elkaar af te wegen zijn. Iedere keuze uit de verder uitgewerkte scenario’s heeft een grote impact op ambtelijke en bestuurlijke capaciteit in de uitwerking en realisatie van het gekozen scenario. Daarnaast heeft het grote impact op de begroting. Daarom heeft het college het standpunt dat het niet opportuun is zo dicht op de gemeenteraadsverkiezingen een voorstel met een dergelijke impact voor te leggen aan de gemeenteraad. De rapportage, met daarin de afweging tussen de scenario’s 2 en 4, kan na de formatie door het college in vernieuwde samenstelling worden beoordeeld en voorgelegd aan de vernieuwde gemeenteraad.
Documenten
Nieuwsbrief Het Gemeentehuis van de Toekomst - editie 1 (pdf, 88 kB)
Nieuwsbrief Het Gemeentehuis van de Toekomst - editie 2 (pdf, 80 kB)
Nieuwsbrief Het Gemeentehuis van de Toekomst - editie 3 (pdf, 132 kB)
Nieuwsbrief Het Gemeentehuis van de Toekomst - editie 4 (pdf, 82 kB)
Planning 22012024 (pdf, 19 kB)
Plan van Aanpak Scenario-Onderzoek (fase 1) (pdf, 1.186 kB)